söndag 17 februari 2008

Blankets


Alla som någon gång känt en känsla och tyckte om det borde läsa Blankets. Jag läste ut den för andra gången i morse och jag kan lugnt säga att det är en av de fem bästa böckerna jag har läst. Det är en seriebok, en så kallad graphic novel, som utspelar sig i Wisconsin i norra USA och är skriven och tecknad av Craig Thompson. Den handlar om Craigs uppväxt i en superkristen familj och om hans första kärlek Raina, som han träffar på ett bibelskolläger i high school. Jag skulle säga att boken har tre teman, dels en uppgörelse med hans föräldrar och kristna uppfostran, dels en beskrivning av barndom, uppväxt och syskonrelationer i en by på landet och dels en hjärteknipande berättelse om den första kärleken. Den är fullpackad av igenkänning för mig som: Är uppvuxen på landet med flera klasskompisar på högstadiet som gick i Filadelfiakyrkan, en ganska bra motsvarighet till Community Bible Church i boken. Drömde mig bort och förlorade mig i mina teckningar och fantasivärldar när verkligheten blev för tråkig. Har en yngre bror som jag delat rum med under stor del av min uppväxt. Inte kände igen mig i machoidealet av att köra epa, snusa och dricka bärs som rådde i vissa grupperingar på Tundalsskolan. Till exempel.
Blankets är verkligen imponerande uppriktig och naken, och den drömska hudlöshet med vilken Thompson beskriver känslan av att vara nära en annan människa man älskar harmonierar perfekt med de svepande, böljande, halvtorra tuschlinjerna i teckningarna. "Ja faor gausheud!", för att citera Christopher Adolfsson. A "must-read"!

Inga kommentarer: