tisdag 16 september 2008

Försenad reklam


Pinigt, men jag har glömt att göra reklam för en publikation som jag är med i. I fanzinet Tare Lugnt (redaktör Marc Strömberg) nr 2, medverkar jag med en liten betraktelse. Givetvis tycker jag att ni ska köpa tidningen och stödja lokal kultur, men eftersom jag ändå inte tjänar pengar på min medverkan kan jag lika gärna publicera texten här:


Om människors djuriskt stora könsorgan

Jag har nog tidigare tänkt på stora könsorgan som något djuriskt; förknippat det med frustande hingstar och brunstiga älgkor. Det var en uppfattning jag fick revidera när jag läste följande i Peter Englunds fängslande bok "Tystnadens historia och andra essäer" (just detta kommer från en essä om kroppens historia):

"En av de saker i vår anatomi som skiljer oss från andra däggdjur är formatet på våra könsorgan. Särskilt den manliga apparaten är märkligt stor, åtminstone om man jämför med den motsvarande utrustningen hos andra primater. En genomsnittlig man har en penis som i retat tillstånd är nära fem gånger större än den som återfinns hos en 200-kilos gorillahanne. Någon förklaring till denna fullständiga brist på proportion finns inte.*"

"*Teorier finns förvisso. En går ut på att storleken på människans hjärna gör att vår avkomma föds med osedvanligt stora huvuden, vilket i sin tur förutsätter en ovanligt vid slidkanal, vilket i sin tur har lett till en kompensationsrörelse vad gäller storleken på penis. En annan mänsklig egenhet i denna region är vinkeln på slidan. Människan lär vara den enda primat där honans vagina är vinklad så att den pekar framåt. På alla apor pekar den bakåt. Vilket gör att vi är de enda primater, ja de enda däggdjur som parar sig ansikte mot ansikte. Alla andra gör det bakifrån. Och det här egenartade parningsbeteendet ansikte mot ansikte ska enligt vissa antropologer ha lett till att människan kommit att lägga en osedvanligt stor energi på valet av partner. Kopulationen är helt enkelt en betydligt mer intim och personlig akt än hos våra kusiner schimpanserna."

Det kan man reflektera mycket kring. Peter Englund får väl dock sägas förenkla något när han skriver att vi människor parar oss ansikte mot ansikte. Missionärsställningen räknas visserligen som den vanligaste samlagsställningen mellan heterosexuella, och liksom ridställningen sker ju denna ansikte mot ansikte. Men till de vanligaste samlagsvarianterna hör också hundställningen (eller ”doggy-style” som den populärt kallas) där mannen, som namnet antyder, likt en hund ”tar” kvinnan bakifrån. Detta tillåter en särskilt djup penetration av slidan, varför den anses särskilt njutbar för kvinnan. Skillnaden är förstås att människan kan välja om hon ska utnyttja sitt anatomiska privilegium och se sin åtrådda i ögonen under älskogsakten, eller om hon ska utöva coitus more ferarum – samlag på djurets sätt...




Och mer reklam blir det: På lördag kommer det att vara en Prova på-dag för Serielyan, en studiecirkel i vuxenskolans regi för ungdomar 13-18 år som jag kommer att hålla i, på stadsbiblioteket i Umeå. Tid: 12-14. Jag har förstått att det går till så att jag tar in små grupper en halvtimme åt gången och så får de göra någon mindre serieteckningsuppgift (har inte tänkt ut vilken än). På denna Prova på-dag är det inte så strikt med åldersgränsen. När själva cirkeln startar vet jag inte, men förmodligen i början av oktober. 9 är anmälda hittills av 10 platser - gasp! Hoppas de är lugna och snälla.

2 kommentarer:

Myrsloken sa...

Jag kan inte med 100% säkerhet påstå att detta är relaterat till penisstorleken, men jag har för mig att de hänger ihop. Schimpanser har ohygligt stor pung och, tror jag, en enorm penis. Detta har att göra med deras polygama livsstil där honorna är notoriskt otrogna mot ledarhannen i flocken. Detta leder till att schimpanserna inte har råd att slösa ett knull, varje kavalkad måste spruta ut mängder med spermier för att öka chanserna att det är just din sperimie som i coctailen får befrukta ägget.

Detta står i kontrast till gorillorna som har en stark ledarhanne som har monoplo på parningen inom flocken. Därför är hans parningsapparat inte alls så viktig, han har helt enkelt flera försök på sig.

Oskar Forsgren sa...

Intressant teori!