söndag 5 april 2009

Helg i Medle

Senaste helgen tillbringade jag på Medlefors folkhögskola i Skellefteå, tillsammans med mina kurskamrater i Krenova Umeå (jag går en kurs i kulturföretagande - allt är gratis och sponsras av EU-pengar) och motsvarande Krenovagrupp från Luleå.

På lördag pratade Mattias Önell från eventbyrån Heja AB och filmregissören och produktionsdesignern Ted Kjellsson - en verkligt skojig snubbe. På söndagen retorikens grunder av professor emeritus Rolf Hedquist, följt av presentationsteknik med Anna Azcarate, tidigare chef på Norrbottensteatern. En fullkomligt magnetisk personlighet (för övrigt den snyggaste 48-åring jag sett) och hennes övning där några i gruppen fick 4 mninuter att berätta något om sig själva och varför de valt att hålla på med det de gör resulterade i oväntat starka berättelser och livshistorier. Det kändes litegrann som jag kan tänka mig att en av Bengt Sterns kurser på Mullingstorp gör, där man ska väcka upp minnen från när man låg i livmodern och där de i informationsmaterialet skriver varnande saker i stil med : "under kursen kan det hända att man börjar blöda näsblod eller att små sår i hårbottnen uppstår, som ett resultat av stark sinnesrörelse". Okej, inte fullt så läskigt men klart omvälvande, på ett bra sätt.

Maten och framför allt standarden på boendet i Skellefteå smiskade upp Luleå i brygga vid en jämförelse och försatte ens medvetande i ett blurrigt töcken. Men det har jag vaknat upp från nu. Om ni vill se några bilder från helgen, gå med fördel in på Ann-Katrin Axelssons blogg.

I övrigt ska jag snart skicka in ansökningar till folkhögskola & universitet, och i slutet av april ska jag tydligen på Small Press Expo i Stockholm. I helgen ska jag förmodligen äta godis, ägg och godisägg.

Just det, Umeå Novelltävling är avgjord och jag kan konstatera att jag inte vann, trots det hyfsade oddset 1/1044. Ska bli kul att läsa vinnarbidraget.

Inga kommentarer: