måndag 5 maj 2008

Gotland

Jag och Janne kom igår hem från gutarnas ö (eller rättare sagt från Falun, där vi övernattade hos Källmans). Resan tog sin början tisdag eftermiddag då vi körde ner till Uppsala och sov en natt hos min morbror och mina kusiner där. Sen bar det av till Nynäshamn varifrån vi tog färjan till - tro det eller ej - Gotland.



Jag på Gotlandsfärjan

Vi gick runt litegrann i Visby, sedan körde vi till Warfsholms pensionat där vi skulle ha vår nattlogi. Under brasans braskande brinnande höll en lokal lärare tal om Glesbygdens glesnande och att vi kan sprida glädje tillsammans, typ. Sen avfyrades ett våldsamt fyrverkeri som fick några stackars mopsar att skrämmas från vettet.



Elden


Dagen därpå körde vi ner till Vamlingbo prästgård i södra Gotland, där fågelmålaren Lars Jonsson har en stor mängd akvareller och några oljemålningar utställda. Jag träffade också Lars Jonsson själv, i egen 1,95 hög, något överviktig, person. Han kom till restaurangen och åt lunch och tog sig tid att förläna mig en autograf med tillhörande liten fågelskiss och oläsliga lyckönskningar.



Jag utanför Vamlingbo prästgård

Därefter åkte vi ut till Hoburgen och betraktade fåglar genom tubkikaren, samt såg den berömda rauken Hoburgsgubben.



En strandskata fotograferad genom tubkikaren med hjälp av särskild kameratillsats




Jag skissar av samma strandskata, à la Lars Jonsson



Hoburgsgubben (den som står upp mest)




Jag skissar gutefår.


Vi sov på vandrarhemmet Vingården, där "gutevin" tillverkas.

På vår sista heldag på Gotland besökte vi Fårö och tog oss en närmare titt på Visby. Där kände man hur Bergmans ande fortfarande vilade tung, och när vi var ute på öns berömda raukfält tyckte jag mig höra Döden i skepnad av Bengt Ekerots retsamma stämma viska i vågorna: "Ingenting undgår mig. Ingen undgår mig."



Jag poserar vid ståndaktig kalkstensstod


Sedan tog vi oss en lite närmare titt på Visby som vi bara skummat igenom första dagen och åt en smaskig tapas- och grillbuffé på en av stans förnämsta krogar. Tyvärr glömde vi fota ringmuren, men den utgjorde en fascinerande anblick.



Jag i Visby (notera den karakteristiska arkitekturen)

Efter en natt på ett ganska spartanskt vandrarhem åkte vi tidigt tillbaka till fastlandet och till Källmans, där vi grillade (årspremiär för min del), bastade och samtalade i glada vänners lag.



Jag och Erik ler i mjugg

Jag ber om ursäkt för mitt vältrande i bilder av mig själv, det bara blev så den här gången. När jag ändå är igång kan jag ju passa på att modeblogga: Gubbkepsen är en Countryside Gentleman, säkert 30 år gammal, halsduken är köpt på Brothers för 199 :-, jeansjackan av märket Selected kostade 250 :- på en marknad i Älvsbyn och skorna kostade kanske kring 400 :- på Stadium.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visa teckningarna!

Anonym sa...

Jag har aldrig sett ett gutefår. Däremot har jag hört Jompa prata om dom vilket väckt min nyfikenhet. Och jag må säga att det känns härligt att äntlgen sett ett, om än på bild. Fääänks!

Oscar Hjelmgren sa...

Intressant teknik det där med att titta i kikaren med ena ögat och övervaka tecknandet med det andra!